Page 13 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

13
Przy organizacji imprez masowych jak np. mega wydarzenie Euro 2012, napływ
przyjeżdżających turystów jest niemal pewny, a ich liczba zależy m.in. od atrakcyjności
imprezy i od możliwości recepcyjnej obszaru. Duże imprezy pociągają za sobą specjalne
programy sportowej reorganizacji miejscowości, w tym uruchamiania specjalnych linii
komunikacyjnych i zmiany organizacji ruchu. Powstaje też wiele czasowych form aktywności
gospodarczej, jak uruchomienie punktów gastronomicznych, handlowych (np. pamiątki),
organizacja parkingów i wiele innych – w zależności od potrzeb przyjeżdżających grup
turystów.
Każda organizowana impreza ma swoiste, niepowtarzalne cechy – do tego dążą organizatorzy,
gdyż jest to jeden z aspektów atrakcyjności, a co za tym idzie – większej liczby odwiedzających
[Wanagos 2010].
1.2.
Formy turystyki związane z wielkimi wydarzeniami
W celu identyfikacji form turystyki związanej z wielkimi wydarzeniami za punkt wyjścia
trzeba przyjąć klasyfikację turystyki. Wiadomo, że typologii jest wiele, w zależności od
przyjmowanego kryterium.
Podział zaproponowany przez M. Mikę, nawiązujący do kategoryzacji wg UNWTO, oparty na
głównych motywach wyjazdów, wyodrębnia [
Turystyka
2007, s. 197]:
turystykę poznawczą,
turystykę wypoczynkową,
turystykę zdrowotną,
turystykę kwalifikowaną,
turystykę religijną,
turystykę biznesową.
W. W. Gaworecki dzieli turystykę – również ze względu na motywacje – w nieco odmienny
sposób. Wyodrębnia mianowicie [Gaworecki 2007, s. 20-21]: