147
Opinie turystów na temat Krakowa i Euro 2012 – wyniki badań
Rozdział IV
własnych
4.1.
Metodyka badań
Celem przeprowadzonych badań, jak już wspominano, było opracowanie profilu turysty
odwiedzającego Kraków w trakcie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 oraz
poznanie jego oceny miasta. Badania przeprowadzono na próbie badawczej dobranej
w sposób celowy. Podmiotami byli turyści (zgodnie z definicją turysty eliminowało to
mieszkańców Krakowa i odwiedzających jednodniowych) przebywający w Krakowie w czasie
trwania turnieju, a więc od 8 czerwca do 7 lipca 2012 roku.
Wielkość próby wynosiła 1501 ankiet, co pozwoliło na otrzymanie wyników obarczonych jak
najmniejszym błędem. Jak wiadomo bowiem minimalna liczebność próby
n
,
niezbędna do
oszacowania wskaźnika struktury
p
na poziomie ufności
α
−
1
z maksymalnym błędem
szacunku nie przekraczającym
d
=3%, gdy nie znamy rzędu wielkości szacowanego parametru
p
wynosi
n
=1068
.
Badania ankietowe zostały przeprowadzone na terenie miasta Krakowa przez ankieterów
przeszkolonych przez pracowników Katedry Turystyki. Kwestionariusz ankietowy
przygotowany był w trzech wersjach językowych: polskiej, włoskiej i angielskiej; dobierano go
w trakcie badania do znajomości języka respondenta. Kwestionariusz podzielony został na
trzy części. W pierwszej części badano motywy przybycia do Krakowa oraz podstawowe
informacje dotyczące pobytu w Krakowie. W drugiej części próbowano uzyskać opinię turysty
dotyczącą miasta. Natomiast ostatnia część to metryczka respondenta. Kwestionariusz
ankietowy w trzech wersjach językowych stanowi załącznik do opracowania (Załącznik 1).
Wypełnione ankiety podlegały w pierwszej kolejności weryfikacji ich poprawności z punktu
widzenia formalnego. Na dalszym etapie prac informacje zawarte w ankietach zostały
zakodowane i wprowadzone do arkusza kalkulacyjnego, a następnie importowane do
specjalistycznego programu. Zakodowane dane posłużyły do przeprowadzenia analiz
statystycznych z wykorzystaniem oprogramowania Statistica 9. W badaniach przeprowadzono