225
Rysunek 107. Wcześniejsze wizyty w Krakowie kibiców i innych odwiedzających miasto podczas
EURO 2012 (%)
Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników przeprowadzonych badań.
Jest to dla stolicy Małopolski bardzo korzystna sytuacja, gdyż nowi goście, zwłaszcza
usatysfakcjonowani pobytem, nie tylko mogą w bliższej lub dalszej przyszłości przyjechać do
miasta ponownie, ale także mogą szerzyć o nim pozytywne informacje wśród swoich
znajomych, rodziny, sąsiadów, współpracowników, użytkowników Internetu itd. Istnieje
zatem szansa dla Krakowa na zdobycie kolejnych lojalnych klientów, tym bardziej że, jak
wyraźnie widać na wykresie, połowa odwiedzających miasto to właśnie stali goście.
Jeśli chodzi o długość pobytu, to należy skonstatować, że kibice w większym odsetku niż inni
odwiedzający Kraków przebywali w mieście podczas EURO 2012 około tygodnia
(odpowiednio 32% do 25%) i dwóch (odpowiednio 16% do 6%) – zob.
Biorąc
pod uwagę, że w jednej i drugiej grupie udział osób, które spędziły w stolicy Małopolski ponad
14 dni był podobny (ok. 6% wśród
S
1
i ok. 8% wśród
S
2
), można dojść do wniosku, że pobyt
kibiców okazał się dłuższy niż innych odwiedzających. Jest to o tyle istotne dla miasta, że przez
więcej dni fani piłki nożnej mogli lepiej zapoznać się z krakowską ofertą (choć z pewnością nie
ze wszystkimi jej elementami z uwagi na różnorodność propozycji), a tym samym ich opinie
o jej składnikach (także te przekazywane w ramach promocji szeptanej) były przypuszczalnie
bardziej obiektywne. Ponadto przebywając dłużej w mieście zostawili oni więcej pieniędzy.
63,42%
36,58%
50,24%
49,76%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
Pierwsza podczas EURO 2012 Druga lub kolejna podczas
EURO 2012
Kibice
Inni odwiedzający