Page 25 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

25
s. 300]. Drugie podejście do definiowania pojęcia, nazwane opisowo-wyliczającym,
koncentruje się na wyliczeniu części składowych zawierających się w terminie turystyka
biznesowa. Ich liczba oraz zakres zależy zasadniczo od interpretacji autora, jednakże różnice
występujące tu nie są znaczące. Do nurtu tego należy niewątpliwie zaliczyć proponowany
przez Światową Organizację Turystyki podział obszaru turystyki biznesowej na następujące
rodzaje wydarzeń [
Badanie pilotażowe…,
2008, s. 11]: instalacja urządzeń, wizytacje, podróże
handlowe do innych przedsiębiorstw, uczestnictwo w spotkaniach, konferencjach,
kongresach, targach i wystawach, wycieczki będące formą motywacji pracowników,
wygłaszanie wykładów i występy na koncertach, zawieranie kontraktów, podróże związane
z zawodowym uprawianiem sportu, misje rządowe, włączając w to personel dyplomatyczny,
wojskowy i członków organizacji międzynarodowych, płatne studia, kształcenie i badania
naukowe, kursy językowe i inne rodzaje kształcenia specjalistycznego, związane z interesami
lub zawodem osoby podróżującej.
Istnieje szereg klasyfikacji turystyki biznesowej, jeden z najczęściej wykorzystywanych
zaproponowali R. Davidson oraz B. Cope. Wyróżnili oni następujące segmenty [Davidson,
Cope 2003, s. 3]:
1.
indywidualne podróże służbowe,
2.
spotkania,
3.
wystawy,
4.
podróże motywacyjne,
5.
turystyka korporacyjna.
Z punktu widzenia tematu opracowania można sądzić, że przedmiotem zainteresowania może
być w tym wypadku turystyka korporacyjna i podróże motywacyjne, a przede wszystkim
wystawy.
Turystyka korporacyjna, nazywana bywa także rozrywką korporacyjną. Jak wskazuje sama
nazwa jest ona organizowana przez korporacje i duże przedsiębiorstwa, a
polega ona na
zapraszaniu przez organizującą ją firmę gości do darmowego uczestnictwa w ważnych
wydarzeniach lub zorganizowanym wypoczynku, trwających zazwyczaj dzień lub parę godzin