Page 35 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

35
polegającego na rezygnacji z przyjazdu do danej destynacji turystów, którzy nie są
zainteresowani widowiskiem i zniechęca czy wręcz odstrasza ich zakładana duża liczba
widzów, która w okresie imprezy będzie w danej destynacji gościć [Chen 2008]. Wobec tego
decydują się jechać gdzie indziej lub wybierają inny termin wizyty.
Natomiast skutkiem, który należy uznać za indukowany, może stać się wzrost zainteresowania
miastem/regionem turystów w okresie po wydarzeniu, na skutek promocji jaką zapewniły
transmisje mediów oraz opinie znajomych, zarówno przedstawiane bezpośrednio jak i za
pomocą portali społecznościowych. Stąd tak duża waga przywiązywana do nich.
Międzynarodowy Komitet Olimpijski niejednokrotnie wyrażał opinię o wzroście ruchu
turystycznego w miastach goszczących Igrzyska Olimpijskie [Song 2010, s. 96], ale jest to dość
oczywiste, że Komitet jest zainteresowany w kreowaniu takiego obrazu.
Wśród nowszych opracowań dotyczących związków wielkich imprez z poziomem ruchu
turystycznego wymienić można prace H. Solberg’a i H. Preuss’a [Solberg, Preuss 2006] oraz
wspomnianą już H. Preuss’a [Preuss 2007]. Jak chodzi o poważne badania empiryczne,
w których podjęto próbę oszacowania wpływu wielkich wydarzeń na turystykę, to trzeba
przyznać, że nie ma ich wiele. Wspomnieć należy opracowanie J. Fourie i M. Santany-Gallego
[Fourie, Santana-Gallego 2010], którzy zastosowali model grawitacyjny i wykorzystując dane
zgromadzone przez wspomnianych już Rose i Spigel’a określili wpływ wielkich wydarzeń na
turystykę. Ich rezultaty dowodzą, że imprezy te promują destynacje, ale wpływ uzależniony
jest od rodzaju wydarzenia, krajów pochodzenia uczestników, poziomu rozwoju kraju
goszczącego i faktu czy impreza odbywa się w sezonie czy poza nim. Te same dane zostały
wykorzystane przez Song’a i Kim’a [Song, Kim 2010], ich wyniki dowodzą, że imprezy takie
jak igrzyska olimpijskie, mistrzostwa świata powodują zwiększenie poziomu ruchu
turystycznego. Jednakże wyniki Song’a wykazały, że wpływ organizacji letnich igrzysk
olimpijskich wpływa aktywizująco na turystykę tylko w okresie 4 lat przed i po olimpiadzie
[Song 2010, s. 106], nie ma natomiast oddziaływania długookresowego.
Jeśli chodzi o trzeci rodzaj oddziaływania, to
fizycznym efektem
wydarzeń jest powstanie czy
modernizacja obiektów, w których odbywa się impreza. Ponadto przygotowywana jest czy