Page 56 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

56
dla hotelarzy i zakładów gastronomicznych. W związku z organizacją mistrzostw wiele
zakładów przygotowuje specjalną ofertę dla kibiców
Standardem w gastronomii jest już wykorzystanie sprzętu nagłaśniającego w restauracjach,
pubach czy barach, który uprzyjemnia klientom czas spędzony w lokalu. Coraz bardziej
popularne stają się również takie urządzenia, jak telewizory i telebimy, na których
transmitowane są wydarzenia sportowe lub kulturalne. Na ekranach pojawiają się też
teledyski, programy lifestylowe, informacyjne czy materiały reklamowe. Różnorodne nośniki
obrazu są coraz częściej wykorzystywane w lokalach, które działają w dużych miastach. Wiąże
się to z konkurencją na rynku restauracyjnym. Wykorzystanie multimediów w lokalu
i prezentowanie atrakcyjnych treści pomaga bowiem budować przewagę na rynku
i przyciągnąć więcej klientów.
Należy podkreślić, że organizacja i przebieg mistrzostw może wywoływać także skutki
negatywne. Organizacja imprezy o wielkim zasięgu wyklucza w zasadzie możliwość
zorganizowania w tym czasie jakieś innej większej imprezy [Wasilczuk, Zawadzki 2011, s 23].
W czasie mistrzostw następuje wzmożony napływ turystów co powoduje zatłoczenie miasta,
narastanie trudności komunikacyjnych, zatłoczenia parkingów [Gaworecki, 2008 s, 16]. Może
to wywoływać niechęć mieszkańców, szczególnie nie zainteresowanych imprezą. W czasie
mistrzostw hotelarze i zakłady gastronomiczne, sklepy podnoszą ceny. Może występować
także wzrost drobnej przestępczości, występuje zwykle także konieczność odwoływania zajęć
w szkołach [Toman, Borzykowski 2012, s. 19].
2.3.3.
Efekty po mistrzostwach
Organizacja mistrzostw Europy w piłce nożnej w sposób wielokierunkowy oddziałuje na
różne obszary życia społeczno-gospodarczego miasta i państwa organizatora. Cashamn
wyróżnia następujące obszary oddziaływania [Cashman 2005, s. 10]:
gospodarka,
infrastruktura,
informacja i edukacja,