182
składowych, na co dzień decydujących o tożsamości i potencjale turystycznym miasta.
Co więcej, ocena ta stwarza przesłanki do wyciągnięcia wniosków nt. wizerunku Krakowa,
sposobu jego postrzegania przez turystów oraz jednoczesnego zweryfikowania opinii
dotychczas przez nich posiadanych.
Ocenę miasta sporządzono w oparciu o opinie turystów nt. odpowiednio dobranych
komponentów produktu turystycznego miasta, z którymi mieli oni styczność, bądź
doświadczyli ich w trakcie pobytu. Oprócz elementów zwyczajowo dobieranych do tego typu
badań, wśród których znajdują się: atmosfera miasta, imprezy kulturalne, oferta muzealna,
mieszkańcy miasta oraz infrastruktura turystyczna (baza noclegowa, gastronomiczna,
rozrywkowa, rekreacyjna oraz transportowa decydująca o dojeździe do miasta jak
i możliwościach poruszania się w jego obrębie) dodano także element, którego powstanie jest
bezpośrednio związane z faktem organizacji Euro 2012, czyli strefę kibica. Osoby badane
proszone były o ocenę każdego komponentu z osobna przyznając mu jedną spośród pięciu
możliwych kategorii (zaczynając od oceny bardzo dobrej kończąc na bardzo złej). Wyniki
uzyskanych odpowiedzi prezentuj
Łatwo zauważyć, że w ocenie wszystkich składników krakowskiej oferty zdecydowanie
dominowały noty bardzo dobre i dobre. Złe stanowiły tylko niewielki procent i to nie we
wszystkich przypadkach (odsetek przekraczający próg 4% dotyczył tylko trzech
komponentów: dojazdu do miasta, możliwości poruszania się w jego obrębie oraz strefy
kibica), a bardzo złe wystąpiły jedynie w trzech ww. kategoriach osiągając wartości ok. 1%.
Najwyżej ocenionym komponentem produktu turystycznego Krakowa była atmosfera miasta.
Blisko 95% turystów określiło ją jako bardzo dobrą lub dobrą (ponad 60% stanowiły oceny
bardzo dobre). Nieco niższymi wskazaniami, zbliżonymi do poziomu 90% (odsetek łączny dla
ocen bardzo dobrych i dobrych) odznaczyły się elementy: baza gastronomiczna, baza
rozrywkowa oraz mieszkańcy miasta, z czego mieszkańcy uzyskali najwyższy (spośród trzech
wymienionych kategorii) odsetek ocen bardzo dobrych – ponad 50%.