Page 201 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

201
Skutki Euro 2012 dla turystyki w Krakowie
Rozdział V
5.1.
Konsekwencje pobytów turystycznych w związku z EURO 2012 – wpływ na
kształtowanie wizerunku miasta, ponowne wizyty, rekomendacje znajomym
5.1.1. Wprowadzenie
Powszechnie wiadomym jest, że wszyscy wytwórcy miejsc recepcji turystycznej (władze,
usługodawcy, organizacje) dążą do wykreowania jak najlepszych warunków pobytu dla swoich
turystów. W pełni zdają sobie sprawę, że wysoce usatysfakcjonowani pobytem turystycznym
klienci demonstrują swoją lojalność ponowną wizytą i/lub rekomendacją odwiedzonego
obszaru turystycznego. Powyższa teza znajduje swoje uzasadnienie w poznawczo-
emocjonalnej teorii satysfakcji turystycznej, przebiegającej według następujących etapów
[Geng-Qing Chi, Qu 2008, s. 624-636]:
1.
Im bardziej pozytywny wizerunek obszaru recepcji turystycznej, tym większe są
oczekiwania turysty względem pobytu turystycznego.
2.
Im większe oczekiwania turysty, tym wyższy jest poziom ich weryfikacji (bardziej
krytyczna percepcja zdarzeń turystycznych) podczas pobytu turystycznego.
3.
Im bardziej pozytywna weryfikacja oczekiwań, tym częściej u turysty występują
pozytywne emocje podczas pobytu turystycznego i jednocześnie tym rzadziej
występują emocje negatywne.
4.
Im częściej u turysty występują pozytywne emocje i jednocześnie im rzadsze są
negatywne emocje, tym wyższy jest poziom satysfakcji z pobytu turystycznego.
5.
Im wyższy poziom satysfakcji, tym silniejszy jest efekt lojalności turysty względem
regionu turystycznego.
W świetle przedstawionych rozważań podkreśla się niezaprzeczalną rolę wizerunku w procesie
podejmowania decyzji o wyborze miejsca docelowego podróży [Milman, Pizam 1995, s. 21-27;
Dann 1996, s. 41-55]. Wizerunek staje się determinantą lojalności względem danego regionu