207
Rysunek 95. Wizerunek Krakowa a sytuacja materialna turystów (%)
Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników przeprowadzonych badań.
W kontekście negatywnych opinii na temat Polski i Ukrainy ujawnionych w środkach
masowego przekazu przed imprezą sportową EURO, o czym pisano wcześniej, interesującym
okazało się poznanie zmiany wizerunku miasta wśród gości zagranicznych przybyłych na tę
imprezę. Jest to tym bardziej ciekawe, że wysokość prawdopodobieństwa testowego
p
dla
zależności pomiędzy zmianą wizerunku Krakowa po EURO 2012 w opinii odwiedzających
a krajem ich zamieszkania okazała się być istotna p=0,00000.
Najwięcej negatywnych obrazów na temat miejsca rozgrywek sportowych, jeszcze przed ich
rozpoczęciem, pojawiło się w angielskich i holenderskich mediach. Jeśli przyjrzeć się danym
empirycznym zestawionym w
to należy dostrzec, że zarówno turyści z Wielkiej
Brytanii, jak i z Holandii zadeklarowali poprawę wizerunku Krakowa; w większym stopniu
goście z Holandii. Odsetek wskazań wszystkich zagranicznych turystów co do pogorszenia
wizerunku miasta okazał się być znikomy.
50,90%
40,18%
36,29%
28,57%
29,41%
21,15%
31,67%
33,33%
37,14%
35,29%
27,24%
27,27%
28,69%
34,29%
29,41%
5,88%
0,00%
10,00%
20,00%
30,00%
40,00%
50,00%
60,00%
70,00%
80,00%
90,00%
100,00%
Bardzo dobra Dość dobra
Przeciętna
Raczej zła
Bardzo zła
Uległ wyraźnemu pogorszeniu
Uległ nieznacznemu pogorszeniu
Nie zmienił się
Uległ pewnej poprawie
Uległ znacznej poprawie