Page 23 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

23
problemów stwarzają wydarzenia organizowane na niewielką skalę, wymagają one
terminologicznego doprecyzowania. J. Higham określa je jako „regularne, sezonowe zawody
sportowe, w skład których wchodzą piłka nożna, koszykówka, hokej etc. oraz
międzynarodowe zawody sportowe, krajowe turnieje, zawody z cyklu Masters, sporty
niepełnosprawnych”. Uszczegóławiając, różnice między wielkimi wydarzeniami a małymi
wydarzeniami nie są tylko związane z rozmiarami widowiska, ale z obciążeniem budżetu
miasta-gospodarza imprezy. Mniejsze imprezy mają szereg pozytywnych skutków, takich jak
redukcja sezonowości, regularne korzystanie z istniejącej infrastruktury, konieczność
ponoszenia mniejszych nakładów inwestycyjnych. Mniejszymi przedsięwzięciami jest łatwiej
zarządzać, gdyż duże wydarzenia wiążą się z trudną koordynacją wielu jednostek [Ritchie
2005].
Z punktu widzenia widzów wydarzeń sportowych podstawowe są ich motywacje. Można
wymienić tu chęć oglądania rywalizacji sportowej na najwyższym poziomie, doświadczania
emocji z tym związanych, ale i społeczne – bycia w grupie (kibiców), poszukiwanie tzw.
satysfakcji zastępczej [Berbeka 2004, s. 55].
Jak już wspomniane było wcześniej kluczowym czynnikiem decydującym o danej klasyfikacji
zjawiska jest cel podjęcia wyjazdu. Jednym z czynników, dzięki którym fanoturystyka została
spopularyzowana na poziomie globalnym są media, promujące wydarzenia sportowe. Relacji
telewizyjnych podejmują się największe stacje, co przyczynia się do wzrostu zainteresowania,
a w dalszej kolejności także liczby osób, które chcą oglądać zawody na żywo. Dla zwiększenia
medialności i spektakularności wydarzeń zmieniane są regulaminy zawodów i tworzone nowe
turnieje. Działania marketingowe, powstawanie nowej infrastruktury sportowej (efektowne
areny zmagań sportowych) oraz zaplecza gastronomicznego, noclegowego oraz
rozrywkowego niebagatelnie wpływa na wizerunek danego miejsca oraz liczbę odwiedzających
[Berbeka 2013].
Wzrastająca liczba „fanoturystów” nie pozostaje bez odpowiedzi rynkowej. Biura podróży
tworzą specjalne oferty wyjazdów na zawody, powstają także biura o tego typu profilu. Dla
lepszego dopasowania się do preferencji potencjalnych klientów tworzone są specyficzne