22
Nawiązuje to do podziału proponowanego przez H. Gibsona
:
Rysunek 2. Segmenty i kategorie turystyki sportowej
Źródło: B.Ritchie, 2005, Sport tourism, Small-scale sport event tourism: the changing dynamics of the New
Zealand Masters Games, [w:] Niche tourism, red. Marina Novelli, Elsevier, Oxford, s. 160.
Przedmiotem rozważań w niniejszej pracy jest ten drugi wyodrębniony rodzaj turystyki
sportowej. Rdzeniem takiego produktu są wydarzenia, które przyciągają pokaźną liczbę
widzów i definiowane są jako „tourism hallmark events” (Ritchie) lub „mega-events” (Goetz).
W odniesieniu do mniejszych przedsięwzięć proponowany jest termin „small-scale active
sport event tourism”, które wpisują się pomiędzy nostalgiczną a aktywną turystykę sportową.
W miarę łatwo wskazać na imprezy zaliczane do mega wydarzeń, takie jak Igrzyska
Olimpijskie czy też mistrzostwa świata czy Europy w piłce nożnej, trudniej natomiast
z przyznaniem kolejnych pozycji, aspirują do niego wyścigi Formuły 1, Finał Super Bowl
i America Cup na kontynencie amerykańskim oraz kilka innych dużych imprez. Jeszcze więcej
EVENT SPORT TOURISM
Mega-events
oraz
wydarzenia o niewielkiej skali
AKTYWNA TURYSTYKA
SPORTOWA
Wspinaczka, turystyka
przygodowa, sporty
zimowe, piesze wędrówki
NOSTALGICZNA
TURYSTYKA SPORTOWA
Sportowe galerie sław i
muzea oraz wycieczki o
sportowym profilu
Aktywne uczestnictwo
w wydarzeniach
Tematyczne wyjazdy wakacyjne, obozy