Page 242 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

242
dla miasta segment odwiedzających. Biorąc to pod uwagę i dodając do tego jeszcze fakt
większej liczby odwiedzających Kraków podczas EURO oraz wyższych cen choćby noclegów
w tym czasie (średnio o 22% przed rozpoczęciem imprezy i o ponad 55% od początku
Turnieju), należy zakładać, że przychody Krakowa w czerwcu 2012 r. były wyższe niż
w analogicznych okresach lat ubiegłych.
Kibice częściej niż inni turyści byli chętni dzielić się swoimi wrażeniami o mieście, szczególnie
pozytywnymi.
Należy podsumować, że wrażenie, jakie stolica Małopolski zrobiła na kibicach (zwłaszcza
zagranicznych, przybywających do miasta po raz pierwszy), mediach i federacjach sportowych
pozostanie wizytówką Krakowa jeszcze na długo po EURO 2012. Promocja ta będzie nadal
kreować
image
miasta (bo badania dowodzą, że już uległ on poprawie) i wpływać na wzrost
świadomości istnienia oraz rozpoznawalności Krakowa na świecie, a to bardzo ważny element
zachęcający do przyjazdów turystycznych i napływu inwestycji. Wymienione efekty są jednak
w tym momencie trudne do policzenia, a nawet oszacowania, aczkolwiek są to skutki, które
niewątpliwie mają ogromne znaczenie dla turystyki, a więc pośrednio i dla gospodarki miasta.
Utwierdza to w przekonaniu o konieczności przeprowadzenia kolejnych analiz, kiedy ukażą
się już oficjalne dane statystyczne dotyczące poziomu ruchu turystycznego w Krakowie oraz
pozwalające na oszacowanie bezpośrednich, pośrednich i indukowanych skutków dla miasta.