Page 28 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

28
7.
Wydarzenie historyczne o randze kamieni milowych: początek nowego Millenium
w Watykanie, 500 lecie odkrycia Ameryki (1992). Te wydarzenia odbywające się
okazjonalnie, w danych miejscowościach czy regionach mogłyby być celebrowane
lokalnie, ale uczyniono z nich imprezy stanowiące atrakcję turystyczną. W zależności
od charakteru rocznicy można tu wskazać
turystykę kulturową: religijną, miejską
.
8.
Klasyczne handlowe i rolnicze wydarzenia, o naprawdę dużej randze. Ta kategoria jest
często pomijana, ze względu na dużą arbitralność uznawania czegoś za mega
wydarzenie. Część z nich została stworzona, albo jest stopniowo przetwarzana w celu
promocyjnym, kształtowania wizerunku obszaru lokalizacji, ale część nabierała tego
znaczenia ze względu na swą wyjątkowość połączoną z ekonomicznym jego
znaczeniem. Można tu wskazać coroczny rytuał zakupu win w Beaune we Francji,
kwiatów w Amsterdamie (Floriade) czy Dni Konia Arabskiego w Janowie Podlaskim.
Możemy więc wyspecyfikować
turystykę targową i wystawienniczą, turystykę
wiejską
.
9.
Wydarzenia związane w największymi osobistościami politycznymi. Wydarzenia te ze
swej natury nie mają charakteru turystycznego, ale ich ranga i światowe
zainteresowanie, które wzbudzają powodują, że stają się również z tego punku
widzenia istotną imprezą. Jako przykład można przywołać pogrzeby np. Jana Pawła II,
marszałka Tito w byłej Jugosławii czy inaugurację kadencji prezydenckiej prezydenta
Stanów Zjednoczonych. Podróże takie mogą być formą
turystyki biznesowej,
miejskiej czy religijnej.
Jest to bardzo ogólne ujęcie, konkretne wielkie wydarzenie, ze względu na swą specyfikę może
stać się również katalizatorem popytu turystycznego o zupełnie innym charakterze.
1.3.
Wpływ wielkich imprez na obszar recepcji turystycznej
Jak już było wspomniane nie ma jednoznacznych definicji kategorii wielkie wydarzenia, ale
powszechnie zakłada się, że mają one duży wpływ na obszar recepcyjny [Roche 2000; Hall