Page 30 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

30
Wpływ wielkich imprez, analogicznie jak innych czynników, najczęściej rozpatruje się jako:
bezpośredni, pośredni i indukowany [Crompton 1995]. Bezpośredni wpływ jest w miarę
jednoznaczny – są to wydatki uczestników imprez: zarówno widzów, osób występujących i ich
ekip, przedstawicieli mediów. Pośredni efekt definiowany jest jako wpływ bezpośrednich
wydatków poniesionych przez uczestników, który w efekcie stymuluje aktywność gospodarczą
i generuje dodatkowe obroty, dochody osobiste ludności lokalnej, miejsca pracy i dochody
miasta [Crompton, Lee, Shuster 2001, s. 292]. Wpływ pośredni najczęściej szacowany jest
z wykorzystaniem koncepcji mnożnika [Crompton, Lee, Shuster 2001, s. 292] lub modeli
przepływów międzygałęziowych [
Kasimati 2003].
Ocena wpływu wielkiej imprezy jest przedsięwzięciem bardzo trudnym, ze względu na
równoczesność występowania wielu czynników i trudność wyabstrahowania tylko tych
związanych z wydarzeniem, problemy z gromadzeniem informacji i wreszcie z doborem
narzędzi analitycznych. Należy zwrócić uwagę na kilka kwestii metodycznych w zakresie
estymacji wpływu określonej imprezy. Trzeba uwzględnić zarówno wydatki związane
z przygotowaniem/modyfikacją infrastruktury sportowej, które miały miejsce w okresie
poprzedzającym imprezę, jak również wydatki konsumpcyjne ponoszone przez turystów
w trakcie imprezy. Trzeba podkreślić, że te ostatnie są silnie uzależnione od charakteru
miasta/regionu goszczącego, typu imprezy [Ahlert, Preuss 2010].
W szacowaniu wydatków nie należy uwzględniać wydatków lokalnych mieszkańców, one
bowiem i tak byłyby ponoszone, choć zapewne na inne formy rozrywek [Siegfried, Zimbalist
2000 s. 100; Coates, Humphreys 2003, s. 340]. Matheson określa to jako efekt substytucyjny –
ilość pieniędzy, która zostałaby wydana, niezależnie od wielkiej imprezy [Matheson 2006].
Należy także wyłączyć wydatki przypadkowych turystów, którzy i tak planowali przyjechać do
danego miasta i ewentualnie tylko zmienili daty, by zjawić się w okresie imprezy.
Niepoprawne byłoby także uwzględnianie wydatków lojalnych turystów – stałych bywalców,
interpretowany jest jako
rezygnacja turystów z przyjazdu w danym okresie ze względu na mające miejsce wielkie
wydarzenie i towarzyszący temu wzrost ruchu turystycznego w destynacji.