Page 38 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

38
wymaga przygotowanie imprezy. Stąd konieczne jest wsparcie finansowe rządu danego kraju,
a więc akceptacja ubiegania się regionu/miasta o imprezę. Wiąże się to z próbą osiągania
własnych celów politycznych czy ekonomicznych, prowadzenia pewnych rozgrywek.
Z pewnością istnieje też coś, co określa się w literaturze jako czynniki mikro polityczne.
Poszczególne osoby, wysoko postawione, próbują budować swój kapitał polityczny
i wizerunek, z wykorzystaniem wielkich imprez [Berbeka 2004, s. 55].
Istnieje też zagrożenie ekonomicznego wykorzystywania lokalnej społeczności w celu
zrealizowania politycznych ambicji władz oraz wypaczenie prawdziwej natury wydarzenia by
wyrazić polityczne opcje danej władzy.
Przykładem badań empirycznych podjętych w celu określenia pośrednich efektów jest praca
H. Preuss’a [Preuss 2004], w której autor stara się wykazać jak Letnie Igrzyska Olimpijskie
w Seulu w 1988 wpłynęły na poprawę międzynarodowych stosunków Korei Południowej
z krajami jeszcze wtedy komunistycznymi oraz na wzrost świadomości koreańskich wysoko
przetworzonych produktów na rynku międzynarodowym.
Reasumując, należy podkreślić, że wpływ wielkich wydarzeń na region recepcyjny zależy od
[Higham 2005]:
rodzaju dyscypliny sportowej – sporty niszowe przyciągają znacznie mniej widzów,
istotne są różnice w popularności dziedzin w zależności od kraju bądź kontynentów,
wielkości imprezy – przytaczany wcześniej podział na mega-events oraz small-events,
sposobu zorganizowania oraz długości trwania zawodów – zwykle większe imprezy
trwają około miesiąca (igrzyska olimpijskie, mundial), pozostałe są krótsze (mityngi
lekkoatletyczne, turnieje tenisowe, wyścigi kolarskie) bądź rozgrywane regularnie (ligi
siatkarskie, piłkarskie),
narzędzi promocji oraz marketingu turystycznego,
poziomu rywalizacji – od najniższych szczebli na poziomie regionalnym, poprzez
krajowe aż do międzynarodowych,
istnienia infrastruktury towarzyszącej, która pozwala na wykorzystanie wolnego czasu,