45
Analizując frekwencję na meczach zauważyć można, iż w badanym okresie była ona
zróżnicowana. Największą frekwencję na meczach odnotowano w 1968 we Włoszech oraz
w 1998 w Niemczech (Tabela 1). Frekwencja na meczach jest zwykle wyższa, gdy
organizatorem jest kraj, w którym piłka nożna cieszy się dużą popularnością (Anglia, Niemcy,
Włochy, Hiszpania) oraz gdy kraj-organizator liczy dużo mieszkańców. Należy podkreślić, iż
w celu zapewnienia bezpieczeństwa na stadionach UEFA ograniczyła dopuszczalną ich
pojemność. Rezygnuje się z budowy stadionów-gigantów. Ma to określony wpływ na średnią
frekwencję kibiców podczas meczów.
2.2.
Mistrzostwa Europy jako czynnik rozwoju turystyki
Ludzkość fascynuje się rywalizacją – w tym również sportową – od zamierzchłych czasów.
Ważność tego aspektu ludzkiej egzystencji potwierdza starożytna maksyma „Chleba i igrzysk”,
którą w sposób doskonały wykorzystywali władcy rzymscy, aby zapewnić zabawę
i zadowolenie swoich podwładnych [Zuchora 1990, s. 19].
Piłka nożna uważana jest za najpopularniejszą grę zespołową na świecie. Również w Polsce
futbol jest najpopularniejszą dyscypliną sportową. Szacuje się, iż obecnie ponad 400 tys. Polek
i Polaków gra w nią regularnie, zaś miliony osób grywają sporadycznie. O atrakcyjności piłki
nożnej decyduje wiele czynników. D. Jabłoński za najważniejsze uważa [Jabłoński 2012, s. 2]:
•
specyfikę i widowiskowy sposób gry,
•
możliwość zaprezentowania indywidualnych umiejętności przez zawodników,
•
proste zasady gry,
•
męski, twardy charakter gry.
Będąc wyjątkowo widowiskową dyscypliną sportu piłka nożna przyciąga na mecze setki
tysięcy osób, które przy okazji zwiedzają miejsca rozgrywania meczy, korzystają z usług
lokalnej infrastruktury. Mecze piłki nożnej są atrakcją turystyczną samą w sobie, są
czynnikiem rozwoju ruchu turystycznego zarówno w miastach jak i na terenach podmiejskich
[Toman, Borzykowski 2012, s. 17]. Współcześnie atrakcjami turystycznymi stają się także
stadiony i inne obiekty sportowe [Mika 2008, s. 221].