Page 46 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

46
Duża popularność piłki nożnej sprawia, że wielu kibiców „przywiązuje” się do swojej drużyny
i wspiera ją na każdym meczu, rozgrywanym nawet poza miejscem swojej siedziby. Wiele
klubów piłkarskich podejmuje w związku z tym działania mające na celu pogłębianie więzi ze
swoimi wiernymi fanami, a także pozyskiwanie nowych. W tym celu pomagają w różny
sposób kibicom w uczestnictwie w meczach [Wojdakowski 2011, s. 264]. Przynosi to korzyści
obu stronom. Ponieważ ruch turystyczny związany z piłką nożną systematycznie rośnie FIFA,
UEFA oraz federacje krajowe nakładają na organizatorów obowiązek zapewnienia 10%
wejściówek na mecz kibicom drużyny przyjezdnej. Należy podkreślić, iż obecnie dąży się do
budowy stadionów o coraz większej pojemności, lepszym standardzie wyposażenia
i komfortu. W wyniku tego kibice drużyny nie będącej gospodarzem mają do dyspozycji coraz
większą pulę biletów.
Wyjazd na mecz to okazja do zwiedzenia zabytków miasta i klubu będącego gospodarzem
rozgrywek, korzystania z usług gastronomicznych i rozrywkowych.
Mistrzostwa Europy w piłce nożnej kreują inny rodzaj turysty zagranicznego. Ponieważ każda
z drużyn uczestniczących w mistrzostwach rozgrywa od 3 do 6 meczów wielu kibiców
przyjeżdża do kraju – gospodarza mistrzostw na więcej dni. Z tych względów przeciętne
wydatki turystów zagranicznych są znacząco większe jak typowych turystów. Badania
przeprowadzone w Niemczech po mistrzostwach świata w piłce nożnej w 2006 roku wykazały,
iż turysta przybyły do Niemiec specjalnie na mundial wydawał dwa razy więcej pieniędzy niż
zwykły turysta.
Tak więc turniej piłkarski o mistrzostwo Europy przyczynia się do zwiększenia ruchu
turystycznego, co z kolei skutkuje zwiększeniem wpływów z obsługi turystów. Potwierdza to
przykład Szwajcarii i Austrii – organizatorów Euro 2008. Oba kraje w okresie mistrzostw
odnotowały zwiększony ruch turystyczny, co przełożyło się na większe dochody z turystyki
.