Page 47 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

47
Tabela 2. Przyjazdy turystów zagranicznych do Austrii i Szwajcarii w latach 2000-2009
2000
2005
2006
2007
2008
2009
Austria
18,0
20,0
20,3
20,8
21,9
21,4
Szwajcaria
7,8
7,2
7,9
8,4
8,6
8,3
Źródło: www.intur.com.pl
Tabela 3. Wpływy z turystyki międzynarodowej Austrii i Szwajcarii w latach 2000-2009
2000
2005
2006
2007
2008
2009
Austria
9,8
16,1
16,6
18,7
21,6
19,4
Szwajcaria
6,6
10,0
10,8
12,2
14,4
13,8
Źródło: www. intur.com.pl
2.3.
Kierunki i efekty oddziaływania organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej na
gospodarkę i społeczeństwo kraju – organizatora
Mistrzostwa Europy to impreza o najwyższej randze, która stanowi duże wyzwanie dla kraju –
organizatora. Organizacja mistrzostw związana jest z koniecznością zaangażowania dużych
środków finansowych i wymaga znacznego wysiłku organizacyjnego. U podstaw ich
organizacji leżą względy prestiżowo-polityczne i ekonomiczne [Gaworecki 2008, s. 16].
Organizacja mistrzostw wymaga zwykle gruntownej modernizacji infrastruktury, umożliwia
promocję kraju – organizatora, wykreowanie nowego wizerunku regionu. W państwach
podejmujących się organizacji tego typu zawodów pojawiają się różne efekty o wymiarze
gospodarczym i społecznym. Można je podzielić na trzy rodzaje [Sabat 2012, s. 15]:
efekty przed imprezą,
efekty w trakcie trwania wydarzenia,
efekty po imprezie sportowej.