Page 54 - EURO2012_raport_green

Basic HTML Version

54
główną scenę do realizacji programu rozrywkowego,
sprzęt nagłośnieniowy i oświetleniowy,
wsparcie techniczne,
sprzęt satelitarny i dekoder.
Należy podkreślić, iż UEFA przyznaje miastom organizatorom dużą dotację na organizację
stref kibica. Organizacja stref musi jednak odpowiadać wymogom FIFA.
2.3.2.
Efekty mistrzostw Europy w trakcie ich trwania
W trakcie trwania imprezy pojawiają się inne efekty gospodarcze niż w okresie przygotowań.
Inwestycje przeważnie nie wzrastają już tak dynamicznie, a rolę głównego czynnika wzrostu
przejmuje konsumpcja wraz z eksportem.
Do regionu, w którym odbywają się mistrzostwa przyjeżdżają kibice i turyści – krajowi
i zagraniczni. Wzrasta wtedy popyt na usługi turystyczne oraz na dobra konsumpcyjne.
Korzysta na tym głównie sektor turystyczny oraz sektor handlowy w regionie.
Ruch turystów odbywa się zwykle według schematu zamieszczonego na Rysunku 5. Turyści
kierują się do stadionów i stref kibica.
Mistrzostwa wykorzystywane są w celu promocji kraju i miasta gospodarza. Działania
promocyjne wspierane są przez UEFA. Dotyczą one między innymi:
wykorzystania określonych znaków UEFA przez miasta- gospodarzy,
praw marketingowych przyznanych miastom gospodarzom przez UEFA,
imprez związanych z EURO organizowanych przez miasta –gospodarzy,
funkcjonowania stref kibica,
imprez związanych z publicznym oglądaniem meczów,
promocji imprez UEFA [
EURO…
2012, s. 5].
Promocja miast realizowana jest głównie dzięki transmisjom telewizyjnym, radiowym,
relacjom w gazetach. Odbiorcami są wielomilionowe rzesze widzów, słuchaczy, czytelników
gazet. Narzędziami promocji są także wywiady, reportaże.