74
W przypadku transportu miejskiego kluczowym elementem było wprowadzenie tymczasowej
organizacji ruchu na terenie miast – gospodarzy, zarówno w trakcie całego turnieju, jak i
w dniach meczowych oraz ograniczenie dostępności obszaru wokół stadionu (tzw. stadium
perimeter).
Jednym z elementów infrastruktury tymczasowej na terenie miast były parkingi
Park and Ride (P+R) oraz Park and Walk (P+W), które pozwalały zmotoryzowanym kibicom
na wygodne i bezpieczne pozostawienie swojego pojazdu w pewnej odległości od miejsc
związanych z turniejem i dotarcie do nich za pomocą komunikacji publicznej lub pieszo.
Dodatkowo na terenie miast gospodarzy zrealizowano wiele inwestycji gwarantujących
właściwą obsługę Turnieju w zakresie transportu. Stworzono lub zmodernizowano ulice i linie
tramwajowe, zakupiono tabory komunikacji miejskiej oraz wdrożono elementy Inteligentnych
Systemów Transportowych.
Podsumowując stopień realizacji ukończonych projektów w zakresie infrastruktury należy
odnotować, że wszystkie kluczowe i ważne inwestycje dotyczące stadionów i transportu
lotniczego zostały zrealizowane przed turniejem
.
Rysunek 11. Procent kluczowych i ważnych inwestycji UEFA EURO 2012 w podziale na obszary i okresy ich
planowanego zakończenia
Źródło: http://www.msport.gov.pl/sprawozdanie-z-realizacji-przedsiewziec-euro-2012, s. 21, dostęp 30.10.2012.