99
21 przewoźników. W wyniku przemian ekonomicznych i zmian strategii tanich
przewoźników w 2012 r. działało na nim już jedynie pięciu tego typu przewoźników
(klasyfikując ich według przynależności w ELFAA – Zrzeszenia Europejskich Przewoźników
Niskokosztowych; ang. European Low Fares Airline Association). Były to easyJet, Jet2.com,
Norwegian Air Shuttle, Ryanair oraz AirBerlin, przy czym ten ostatni zrezygnował
z członkostwa w tym zrzeszeniu). Port w Krakowie-Balicach zaliczany jest w klasyfikacji
portów lotniczych według Unii Europejskiej jako „port lotniczy główny regionalny”
i zapewnia on obsługę połączeń krajowych z innymi portami regionalnymi oraz zapewnia
częściowy dowóz pasażerów do lotniska centralnego Warszawa-Okęcie. Jednocześnie łącznie
z lotniskiem w Krakowie funkcjonuje w Polsce dziesięć lotnisk regionalnych oraz jeden port
centralny w Warszawie. Do lotnisk regionalnych zalicza się: Gdańsk-Rębiechowo, Katowice-
Pyrzyce, Poznań-Ławica, Wrocław-Strachowice, Szczecin-Goleniów, Rzeszów-Jasionka,
Bydgoszcz-Szwederowo, Łódź-Lublinek, Zielona Góra-Babimost oraz Szczytno-Szyman
.
Krakowski port lotniczy dynamicznie się rozwija. Wyrazem tego rozwoju są dwa popularne
wskaźniki: liczba operacji lotniczych wykonywanych na lotnisku oraz liczba obsłużonych
pasażerów. Od wejścia Polski do Unii Europejskiej, a potem do Układu z Schengen Polska
otwarła się na inne kraje – w tym w szczególności na kraje europejskie. Coraz więcej ludzi
zaczęło prowadzić interesy z firmami z Polski, jednocześnie coraz więcej Polaków
zdecydowało się spędzać wakacje poza granicami kraju. Ten rozwój notowany jest na
krakowskim lotnisku od 2003 r. i trwale podnosił się poziom operacji lotniczych aż do 2007 r.,
gdy potem powoli ten poziom 35 tys. operacji lotniczych zaczął spadać.
22
Liczba obsłużonych pasażerów oraz wykonanych operacji w ruchu regularnym i czarterowym w polskich
portach lotniczych w pierwszym kwartale lat 2010 - 2012, Urząd Lotnictwa Cywilnego,
http://www.ulc.gov.pl/_download/statystyki/2012/1q_2012.pdf, dostęp 12.09.2012.