68
rodzaju wydarzeń nie tylko sportowych, ale również kulturalnych, rozrywkowych,
biznesowych, czy towarzyskich.
Porty lotnicze
Biorąc pod uwagę uwarunkowania lokalizacyjne krajów gospodarzy UEFA EURO 2012 oraz
skład drużyn finałowych turnieju, transport lotniczy odegrał kluczową rolę w całym procesie
logistycznym przemieszczania się kibiców. Zrealizowane w całości inwestycje i prace
modernizacyjne w portach lotniczych miast gospodarzy miały na celu przystosowanie lotnisk
do przyjęcia zwiększonego ruchu lotniczego na poziomie 20–30 operacji na godzinę.
Dodatkowo przygotowywano na czas turnieju lotniska wspomagające, stanowiące ewentualne
zabezpieczenie w razie większej liczby samolotów i pasażerów. W razie potrzeby obsługiwać
miały głównie ruch samolotów prywatnych oraz czarterów, a także pełnić funkcję parkingu
dla samolotów, które przywiozą pasażerów na lotnisko główne i nie będą tam mogły na nich
czekać. Dla Warszawy lotniskiem wspomagającym był Łódź Lublinek oraz Modlin (ruch
General Aviation), dla Poznania – Zielona Góra Babimost, dla Wrocławia – Katowice
Pyrzowice, a w przypadku Gdańska Bydgoszcz Szwederowo. Lotnisko w Krakowie miało
również istotne znaczenie podczas turnieju w związku z wyborem Krakowa na centrum
pobytowe dla drużyn angielskiej, włoskiej i holenderskiej
.
Rysunek 7. Porty lotnicze podczas UEFA EURO 2012
Źródło: Sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć EURO 2012 oraz wykonywanych działań dotyczących realizacji
przygotowań Polski do Finałowego Turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (Grudzień
2011 r. – Lipiec 2012 r.), s. 144.